Historiofilia sztuka i polska pamięć – XII Kongres Polska Wielki Projekt

Historiofilia sztuka i polska pamięć

Adamas
Wystawa Historiofilia

Pojęcie historiofili, które jest neologizmem, określa rodzaj zainteresowania historią, niepozbawionego emocjonalnego zabarwienia. W latach 90 XX wieku mieliśmy do czynienia z odmiennym zjawiskiem: historiofobią, w ramach której historia zaczęła być postrzegana jako balast, który przeszkadza w budowie demokratycznego, europejskiego państwa. Należało ją odrzucić lub poddać dekonstrukcji w imię budowania nowej, przyszłej i lepszej tożsamości. Zjawisko to dotyczyło w pierwszym rzędzie elit III RP, które zaczęły postrzegać silną wspólnotę jako źródło opresji i zagrożenia.

Wystawa „Historiofilia. Sztuka i polska pamięć” jest próbą ukazania alternatywnej postawy i nurtu w sztuce polskiej ostatnich lat. Prezentuje ona artystów, którzy uznanie przeszłości wspólnoty uważają za jeden z istotnych elementów podtrzymujących jej dzisiejsze funkcjonowanie i będących gwarantem jej przyszłości.

Wystawa prezentuje prace i dokumentacje głośnych działań artystycznych takich twórców, jak: Jacek Adamas, Ignacy Czwartos, Michał Fierek, Piotr Drozdowicz, Jacek Lilpop, Andrzej Kalina, Jerzy Kalina, Marcin Kędzierski, Jakub Kijuc, Wojciech Korkuć, Grzegorz Królikiewicz, Zenona Olejniczak, Eugeniusz Rudnik, Michał Szlaga, Zbigniew Warpechowski, Jerzy Ryszard JURRY Zieliński i Akcja Alternatywna „Naszość”.

Kurator: Piotr Bernatowicz
Asystent kuratora: Marcel Skierski

Miejsce: Stara Drukarnia Naukowo-Techniczna, ul. Mińska 65, Warszawa

Wystawa trwała w dniach 20.05 – 6.08.2017 r.

ilustracja: Akcja Jacka Adamasa przeciwko pomnikowi gen. Iwana Czerniachowskiego w Pieniężnie (transparent z hasłem „Przestrzeń dla Armii Wyklętych”), luty 2014, fot. Katarzyna Adamas

koordynacja: Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, Agnieszka Bebłowska-Bednarkiewicz