Orłowska: wartości patriotyczne powróciły w Polsce dzięki internetowi
– Tak naprawdę wartości patriotyczne w ostatnich latach w Polsce silnie powróciły. Ale powróciły dlaczego? Dzięki internetowi. Zauważmy, że zglobalizowane wartości szerzone przez internet, które wcale nie przemawiają do polskiego społeczeństwa w sposób tak silny, jak zostały wyniesione teraz na właściwe miejsce wartości patriotyczne – mówiła podczas X Kongresu PWP Justyna Orłowska, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech – Szef Centrum GovTech podczas X Kongresu Polska Wielki Projekt.
Justyna Orłowska w 2020 r. Podczas X Kongresu PWP brała udział w panelu „Cyfrowa przyszłość czy świetlana?” w którym uczestniczyli również: prof. Andrzej Zybertowicz, socjolog i filozof polityki, Jarosław Królewski, prezes Synerise S.A., Jacek Dukaj, pisarz i eseista oraz Michał Lorenc Jr., inwestor w obszarze nowej gospodarki, e-commerce i gamingu. Debatę moderował Michał Łukasz Kamiński.
Sekretarz stanu opisała początki epidemii koronawirusa oraz zasługę cyfryzacji choćby w przejściu szkół na naukę zdalną. „To jest pierwsza pandemia, ja osobiście nie przeżyłam takiej pandemii, wiem, że poprzednio były takie pandemie, w których walczyliśmy, na pierwszej linii frontu, to teraz oczywiście też ma miejsce – to są lekarze, to są takie narzędzia jak kwarantanna, które znaliśmy kiedyś, ale teraz to jest pierwsza pandemia, w której zaprosiliśmy do współpracy – i tutaj pan premier Mateusz Morawiecki ze swoim rządem zaprosi do współpracy programistów, technologów by weszli na pokład i pomagali w walce z pandemią. I faktycznie odzew był przeogromny, bo osoby, które na co dzień zarabiają duże pieniądze w branży IT, zgłaszały się jako wolontariusze, aby tę walkę wraz z całym państwem, z wszystkimi obywatelami toczyć. Tak w ogóle, 80% społeczeństwa w przeprowadzanych ankietach wskazywało, że bardziej boi się o życie swoich bliskich niż o swoje życie. Czyli to są bardzo pozytywne elementy, aspekty, które – jeżeli możemy wyszukiwać pozytywnego w pandemii, to były te pozytywne czynniki. A jeśli chodzi o fakty, to w ciągu ośmiu dni odkąd dowiedzieliśmy się o pierwszym przypadku koronawirusa w Polsce, szkoła przeszła na naukę zdalną tak samo uczelnie wyższe – 5 mln uczniów, 1,2 mln studentów. Rząd premiera Mateusza Morawieckiego odpowiedział na to wsparciem takim, że w 15 tysiącach szkół uzupełniono sprzęty do nauki zdalnej. Zostało to uzupełnione. Tak samo w przeciągu kilku miesięcy tarcza finansowa 100 miliardów złotych dla polskich przedsiębiorców. To dzięki pomocy programistów i sztucznej inteligencji, która wsparła ten proces i on nastąpił bardzo zwinnie. I tutaj gdyby nie cyfryzacja to by nie było takiej walki przede wszystkim ze skutkami gospodarczymi, jakie w tej chwili przede wszystkim na tle Europy teraz wyglądamy” – stwierdziła.
Orłowska jest zdania, że wartości patriotyczne wróciły do polskiego mainstreamu dzięki internetowi. „Będę broniła tej świetlanej przyszłości cyfrowej, jednak z tym postępem. Przenieśmy się na chwilę do Birmy. W Birmie faktycznie Facebook zaatakował, bo tam synonimem jak u nas Adidasy były synonimem butów sportowych, tak u nich synonimem internetu jest Facebook. Dlaczego o tym mówię? Mówię o tym dlatego, że zazwyczaj postęp sprawia, że jesteśmy zazwyczaj „bardziej”. Jak wrócimy do końca XIX wieku – postęp technologiczny, przemysłowy spowodował to „bardziej” i część osób zdecydowała się, że wykorzysta to w celu wojskowym i mieliśmy okrutne wojny – na początku Wielką wojnę, później II wojnę. Dlaczego mówię o tym „bardziej”? Bo właśnie w Birmie Facebook został zaatakowany także przez mnichów. Mieliśmy tam z sekularyzowane społeczeństwo, wojskowe. Tam mnisi zaatakowali społeczeństwo przez internet dobrą nowiną, szerzeniem przez internet swoich wartości. I okazało się, że, z tego momentu gdy byli zlaicyzowanym kompletnie społeczeństwem, udało się im przenieść te pozytywne wartości ichniejszej religii. Ja chciałabym przypomnieć, jak to było parę lat temu w Polsce. Tak naprawdę wartości patriotyczne w ostatnich latach tutaj silnie powróciły. Ale powróciły dlaczego? Dzięki internetowi. Zauważmy, że zglobalizowane wartości szerzone przez internet, które wcale nie przemawiają do polskiego społeczeństwa w sposób tak silny, jak zostały wyniesione teraz na właściwe miejsce wartości patriotyczne. I było to możliwe dzięki akcjom mediów społecznościowych i wzmacnianie. Nie zgodzę się z tym, że to zmienia wartości, ja bym powiedziała, że je wzmacnia. Mamy przykład Facebooka – jeżeli my interesujemy się danymi obszarami tematycznymi, to takie obszary tematyczne są nam dostarczane ponownie i wzmacniane. Czyli faktycznie internet i siła cyfryzacji, innowacji, postępu sprawia, że wzmacniamy się i możemy wzmacniać te wartości pozytywne, patriotyczne” – podkreśliła.
Social media